Pyörä on herättänyt runsaasti kiinnostusta, varmaan
siksikin, ettei täällä Kokkolassa vielä kovin montaa tämäntyyppistä pyörää ole. Täytyy
sanoa, että itsekin tulin hyvälle tuulelle pyörän ensi kertaa tavatessani:
sympaattinen ulkonäkö ja - yllätys yllätys - mieluinen väri! Olenhan ollut
vuosikaudet mustan Ainon kanssa liikenteessä...
PakkiRatas on aloittanut toimintansa kesällä 2012, joten kyseessä on varsin uusi yritys alueellamme. Veljekset yrityksen takana ovat molemmat nähneet, miten kyseiset pyörät ovat arkipäivää Hollannissa, mutta Suomessa niitä on vielä verrattain vähän. Ne ovat myös yleensä varsin hintavia, mutta nämä pyörät ovatkin muihin "laatikkopyöriin" verrattuna varsin kohtuuhintaisia. Muita vastaavia pyöriä en ole kokeillut, joten nämä käyttökokemukset perustuvat nyt ainoastaan tähän pyörään. Tämän kokoisessa kaupungissa välimatkat ovat sopivia, joten joka paikkaan käytännössä pääsee pyörällä kohtuullisessa ajassa.
Alkuun tuntui, etten pääse jyvälle ajamisesta tällaisella
pyörällä, sillä en ole koskaan aiemmin kuljettanut lapsia kuin perusistuimen
kyydissä pyörän tarakalla. Siitä tämä kokemus nimittäin erosi melkoisesti! Kävin
alkujännityksen vuoksi testaamassa pyörää pari kertaa itsekseni, ennen kuin
uskalsin ottaa kyytiläisiä matkaan. Toisella yrittämällä ajo sujuikin jo
mallikkaasti (vaikka itse sanonkin), ja hain isomman tytön päiväkodista kyytiin
heti samalla reissulla!
Vaikka tavaraa oli välillä kyydissä enemmänkin, ei se
vaikuttanut ajamiseen mielestäni juurikaan. Testaamamme malli oli PakkiRatas
R-7. Mallin tietoja ja muita malleja (myös sähköavusteisia pyöriä) pääset
katsomaan tästä. Sivuilla näet myös
kuvia pakin sadekuomusta, jota voi käyttää ajettaessa.
Suurimmat eroavaisuudet verrattuna perinteiseen pyörään liittyivät ohjaamiseen -
tasapainoon, kaariohjaustankoon ja kääntymiseen. Edessä oleva iso pakki on
kahden renkaan varassa ja vaatii näin ollen hieman enemmän tilaa kääntymiseen.
Pyörää ei voi kääntää liian jyrkästi, sillä eturenkaiden
kääntymismahdollisuutta on turvallisuussyistä rajoitettu. Myös oma painopiste
on hieman erilainen tämäntyyppistä pyörää käännettäessä. Kun sen hoksasin,
homma sujui hienosti :)!
Toisaalta PakkiRatas-pyörän parhaita puolia on nimenomaan
se, että lapset ovat ajettaessa edessä. Heidät näkee koko ajan ja heidän
kanssaan on mahdollista jutella. He ovat myös korkeammalla kuin esim.
perinteisessä ”peräkärrymallissa” matkatessaan.
Omasta mielestäni pyörä on hyvä ja ympäristöystävällinen vaihtoehto kakkosauton hankintaa harkitseville. Viime kädessä ratkaisut riippuvat varmastikin omista asenteista, kaupungin koosta sekä lasten iästä ja määrästä.
Tällainen olisi mielettömän hieno! Meillä on lapsia varten peräkärry, joka sekin on ihan kätevä, mutta monesti on käynyt mielessä, että matkat voisivat sujua helpommin jos lasten kanssa voisi puhua. (Eli käytännössä vahtia, ettei ne ihan mahdottomasti riitele...) Olisihan tämä laatikkomalli myös huomattavasti monikäyttöisempi.
VastaaPoistaKivaa lukea käyttökokemuksia! Ja nytpä tiedän, mistä näitä saa, jos vaikka joskus olisi varaa hankkia omaksi :)
Kovasti näyttivät tytöt tykkäävän kun kaupungilla nähtiin! :D
VastaaPoistaJoo, nyt ovat vielä yhteistuumin päättäneet alkaa vielä moikkailemaan vastaantulijoita (ja on kauhean hauskaa, kihitys kuuluu ajajan korviin saakka...!)
VastaaPoista